Czas na eCommerce
  • [ > ] Kanał Youtube
  • Kategorie
    • Prowadzenie sklepu
    • Tworzenie sklepu
    • Promocja sklepu
  • o mnie
  • Kontakt

Czas na eCommerce

  • [ > ] Kanał Youtube
  • Kategorie
    • Prowadzenie sklepu
    • Tworzenie sklepu
    • Promocja sklepu
  • o mnie
  • Kontakt

Jak wybrać domenę dla Twojego sklepu?

Jak wybrać domenę dla Twojego sklepu?

Kiedy rozpoczynamy naszą przeprawę z eCommerce, jednym z pierwszych kroków będzie wybranie nazwy, pod którą będzie istniał nasz sklep. Jest to trudna decyzja, ponieważ może zaważyć o tym, jak później funkcjonował będzie sklep. Przyjrzyjmy się temu, dlaczego warto dwa razy zastanowić się nad jej wyborem i jakie może mieć to konsekwencje. Zobaczmy, jak wybrać domenę dla sklepu?

Marka czy wyszukiwarka?

Pierwszym pytaniem, na które warto sobie odpowiedzieć, jest fakt, czy chcemy budować markę, czy po prostu zbudować sklep. Nie jest to wcale pytanie proste, ponieważ przynajmniej na początkowym etapie, łatwiej nam będzie o sprzedaż, jeśli zdecydujemy się na hasło związane z naszymi produktami – Klienci, którzy zobaczą nazwę domeny typu taniebuty.pl, czy modnezabawki.pl na pewno będą mieli łatwość w zrozumieniu tego, co dany sklep sprzedaje. Znacznie trudniej będzie im przekonać potencjalnego Klienta do odwiedzenia sklepu, z nazwą rubia.pl czy nobis.pl.

Czy aby na pewno? Już w 2012 roku Google przestał promować domeny ze słowem kluczowym w nazwie. Co więcej – popularność nazwy marki ma też bezpośredni wpływ na poziom zaufania, jaki wzbudza, więc marki, które często pojawiają się w internecie (w pozytywnym kontekście) będą promowane przez Google’a. Co więcej – jeżeli przyjrzysz się wynikom Google’a, to zobaczysz, jak mało istotna jest nazwa domeny w kontekście tego ile zajmuje tytuł sklepu – praktycznie nie zwraca się na nią uwagi. Jeżeli miałbym tutaj dawać jakąś sugestię – to raczej buduj markę, a nie domenę pod wyszukiwarkę.

wyniki wyszukiwania

Jak wybrać domenę?

Domena, jak zresztą sama nazwa firmy, powinna spełniać kilka założeń:

  1. Być łatwa do zapamiętania;
  2. Być prosta do wpisania;
  3. Nie powodująca błędów / niejasności;
  4. Nie posiadająca polskich znaków ani myślników

Łatwa do zapamiętania

Nazwa Twojego sklepu, a co za tym idzie domena, powinna być łatwa do zapamiętania. Często zakłada się, że im krótsza nazwa, tym bardziej wpada w ucho – nie do końca się z tym zgadzam. Oczywiście posiadanie marki takiej, jak SONY czy Reserved, byłoby idealnym rozwiązaniem, ale też znalezienie takiej pojedynczej, krótkiej nazwy, staje się bardzo trudne. Na szczęście zapadają nam w pamięć też barwne połączenia, kreatywne nazwy, które każą nam się przez chwilę zastanowić nad nimi. Przykładem takich marek może być nazwa producenta komiksów Cyanide & Happiness (czyli Cyjanek i Szczęście) albo bardzo długa, ale wpadająca w ucho nazwa zespołu “Kombajn do zbierania kur po wioskach”. Nazwa tak abstrakcyjna, że aż ciężko ją zapomnieć. Warto więc poszukać inspiracji poza standardowym kanonem.

Łatwa do wpisania

To już dużo trudniejsze – załóżmy, że wymyśliliśmy nazwę księgarni – biblioteqa.pl. Czy rzeczywiście jest dobra? Jeżeli będziesz musiał podać nazwę domeny przez telefon, to konieczne będzie wyjaśnienie “jak biblioteka, tylko zamiast ka jest ku”. Co więcej, jak ktoś zobaczy nazwę domeny w druku, to może ją odebrać jako bibliotega. Pojawia się też problem w odpowiednim wypowiedzeniem nazwy firmy.

Z tego samego powodu unika się liczb w nazwach, bo przy podawaniu nazwy Hangar33, nie wiadomo czy nie powinniśmy jej zapisać jako Hangartrzydziescitrzy.

Nie powodująca błędów

Możemy mieć też chęć zrobienia marki na podstawie przekręconej nazwy, jak np. oboowie.pl – ponownie, nie polecam – po pierwsze po raz kolejny wpakujemy się w pułapkę opisaną w poprzednim punkcie, po drugie zbudowanie solidnej marki na takiej domenie jest karkołomnym zadaniem. Oczywiście – są wyjątki. Być może wpadniecie na pomysł, który akurat uzasadni wykorzystanie takiej formuły, ale będzie to raczej odstępstwo od reguły.

Innym problemem w nazwach są myślniki, które ciężko przekazać w rozmowie ustnej- przykładowo tania-ksiazka.pl może zostać zapamiętana, jako taniaksiazka.pl.

Polskie znaki

Jedynym powodem, by wykupić domenę z polskimi znakami, jest możliwość przekierowania ruchu na właściwą domenę (tę bez polskich znaków). Używając przykładu wymienionego powyżej: W przypadku serwisu taniaksiazka.pl warto byłoby wykupić taniaksiążka.pl, żeby przekierowywać ruch, który i tak próbował “dostać się” do naszej witryny. Domeny z polskimi znakami owszem są dostępne, ale ludzie przyzwyczaili się do tego, że się ich nie używa – jeżeli wykupiłbyś samą domenę taniaksiążka.pl, to gwarantuję, że duża część ruchu pójdzie do osoby z domeną taniaksiazka.pl.

Podobnie warto byłoby wykupić domenę .com. Nie jest to konieczne, ale możemy wychwycić część osób, które popełnią błąd w nazwie naszej domeny. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, kiedy wybraliśmy nazwę firmy, która brzmi dobrze po angielsku i planujemy docelowo ekspansję za granicę. Wtedy warto wykupić ją od razu. Dostępność domeny .com to też jeden z elementów, który warto sprawdzić przed wykupieniem domeny.

Wybraliśmy nazwę – co dalej?

Kolejnym krokiem jest kilka testów, które powinniśmy zrobić, żeby upewnić się, że nazwa jest rzeczywiście dobra.

  1. Sprawdzić konkurencję
  2. Zbadać historię domeny
  3. Przeanalizować linki przychodzące

Sprawdzanie konkurencji

To najprostsza część procesu, polegająca wyłącznie na wprowadzeniu nazwy domeny (bez .pl albo .com) w wyszukiwarce. Ważne jest to, co zobaczymy po wpisaniu – Czy pojawią się podobne nazwy, które mogłyby być mylone z naszą marką? Czy jest dużo podobnych marek, z którymi będziemy musieli konkurować?

Historia domeny

Kolejną rzeczą, którą warto sprawdzić, jest historia domeny – tj. kto z niej korzystał wcześniej (i co publikował). Może to być dla Ciebie zaskoczeniem, ale nie każda domena, którą kupujesz, jest “nowa”. Niektóre mają za sobą historię i to zarówno pozytywną, jak i negatywną. Dla przykładu: Znalazłem domenę sklepkosmetyki.com.pl w domeny.pl, a po sprawdzeniu w narzędziu https://ahrefs.com/backlink-checker okazało się, że była już kiedyś wykorzystywana. Posiadała strony, które do niej linkowały. Można też skorzystać z narzędzia https://archive.org/web/, gdzie możemy zobaczyć jaka strona działała na naszej domenie poprzednio. Trzeba się wystrzegać wszelkiego rodzaju mechanizmów spamerskich, stron pornograficznych i stron o wątpliwej jakości treści. Warto też sprawdzić, czy domena nie znajduje się na tzw. blackliście (np. korzystając z tego narzędzia).

Linki przychodzące

Google potwierdziło, że sam wiek domeny nie ma żadnego znaczenia, aczkolwiek liczą się linki przychodzące (linkujące do domeny). Ma to szczególne znaczenie, jeżeli chcemy zakupić domenę na rynku “wtórnym” i szukamy takiej, która ma linki przychodzące odpowiednie dla naszych produktów. Warto sprawdzić, np. korzystając z narzędzia ahrefs.com, jakie strony do nas linkują i czy są sensowne w kontekście naszego towaru. Przykładowo, jeżeli znajdziemy strony ze zbudowaną reputacją i wieloma linkami zewnętrznymi, ale ludzie, którzy z nich przyjdą, będą oczekiwali usług wykończeniowych, a my będziemy oferowali meble, to niekonieczne ten ruch nam się do czegokolwiek przyda.

Rejestracja domeny

Wreszcie trafiamy do ostatniego kroku, jakim jest zarejestrowanie domeny. Możemy to zrobić w wielu platformach, takich jak nazwa.pl czy domeny.pl. Często też otrzymamy domenę w gratisie przy zakupie serwera. W tym wypadku raczej będziemy kupowali domeny nowe albo takie, które nie mają szczególnej historii. Warto tutaj zwrócić uwagę, że często za pierwszy rok płacimy grosze, ale później okazuje się, że utrzymanie tej domeny staje się bardziej kosztowne – sprawdźcie dokładnie ile będzie Was to kosztować przez najbliższe lata.

Drugim rozwiązaniem, jest skorzystanie z giełdy domen. Np. aftermarket.pl, gdzie można znaleźć domeny, które mają już swoją historię, linki przychodzące oraz przede wszystkim gotowy ruch organiczny, który zasili nasz sklep od pierwszego dnia. Tutaj ceny są bardziej zróżnicowane. Między kilka złotych do kilkuset tysięcy (najdroższa domena na świecie sprzedała się za kilkanaście milionów dolarów). Zdecydowanie warto zrobić dokładny research przed zakupieniem takiej domeny, ale na szczęście portal trochę nam w tym pomaga dzięki zakładce statystyki.

Najlepsza nazwa

Pojawiło się tu trochę porad technicznych, ale prawda jest taka, że i tak najważniejszym problemem, który musisz rozwiązać, jest wybranie świetnej nazwy dla swojego sklepu. Powinna być to nazwa, która:

  1. Będzie dobrze pasowała do tego, co sprzedajesz;
  2. Nie będzie Ciebie ograniczała w przyszłości (przykładowo domena najtanszeopony.pl poniekąd ogranicza sprzedaż innego sprzętu samochodowego);
  3. Będzie łatwa do zapamiętania;
  4. W zależności od strategii – dobrze brzmiąca po angielsku.

Ciężko taką znaleźć. To, co mogę Ci polecić to stworzenie mapy myśli (o tym jak ją stworzyć pisałem w poprzednim artykule) synonimów, wyrazów i zdań, które wpadną Ci do głowy. Jeden pomysł połącz z następnym i stwórz kilkadziesiąt / kilkaset propozycji, z których wybierzesz 2–3, które sprawdzisz zgodnie z pierwszymi akapitami artykułu.

Jest w internecie dostępnych kilka narzędzi, które mogą Ci pomóc w poszukiwaniach. Są co prawda pisane pod język angielski, ale dzięki temu mogą Ci zapewnić świeże spojrzenie i nietypowe propozycje. Mnie się w ten sposób udało znaleźć np. domania.pl dla sklepu z meblami, czy imperfum.pl dla sklepu z perfumami.

https://wordoid.com/
https://www.namemesh.com

–
Pamiętaj, że czasami nazwa pojawia się mimochodem. Jeżeli stworzysz sobie listę potencjalnych domen i żadna nie będzie Ci bliska, być może czasami warto zostawić to na kilka dni. Twój mózg będzie procesował to w tle, kiedy śpisz albo wykonujesz swoją pracę. W pewnym momencie pojawi się koncepcja, która odpowie na Twoje potrzeby. Tak na przykład powstała nazwa pierwszego mydła produkowanego przez Procter & Gamble. Słowo Ivory (kość słoniowa albo też kolor kości słoniowej) właściciel Procter’a zasłyszał…w kościele:)

2 komentarze
1
Facebook Twitter Google + Pinterest

2 komentarze

Adam 6 listopada, 2018 - 8:21 am

Oj musimy to przedyskutować przy kawie 🙂

Reply
blog.gdaq.pl 19 maja, 2019 - 9:59 pm

Wybór domeny jest istotną sprawą. Warto dobrze przemyśleć tę kwestię. Przede wszystkim należy się liczyć z tym, że strona musi być łatwa do zapamiętania. Wybierając fantazyjne nazwy sklepu warto też bliżej przyjrzeć się co takie słowo znaczny 🙂 Wbrew pozorom jest to bardzo ważne. Powyższe porady autora wpisu na pewno wielu się przydadzą. Porusza bardzo istotne kwestie.

Reply

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Zapisz się do newslettera

Po zapisaniu się do newslettera otrzymasz:

eBooka "Time for eCommerce" - 56 stron porad dla właścicieli sklepów internetowych (formaty ePUB/MOBI/pdf) + dodatkowe bonusy

Administratorem danych osobowych jest Czas na eCommerce. Lista mailingowa może być segmentowana. Politykę prywatności znajdziesz tutaj.

Grupy Facebookowe

eksperci e-commerceDołącz do grupy EKSPERCI E-COMMERCE

Dołącz do grupy CZAS NA E-COMMERCE | PORADY I WYMIANA KNOW HOW

 

Popularne

  • Najpopularniejsze platformy e-commerce – którą wybrać?

  • Jak dostosować sklep internetowy do RODO? (Zaktualizowany 29.07.2018)

  • Jak napisać brief sklepu internetowego? Co powinien zawierać?

  • Opakowania dla sklepu online – 10 pomysłów na paczki, których nie sposób zapomnieć

  • System PIM – co to PIM i po co mi to?

O mnie

O mnie

Kacper Gugała

eCommerce jest dla mnie fascynujący

Znajdziesz nas tu:

Facebook Twitter Google + Pinterest Linkedin RSS
  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Email
  • RSS

Czas na e-commerce jest blogiem poświęconym sprzedaży online. Daj znać czy mogę Ci jakoś doradzić. Założony: Koniec 2017


Wróć na górę