Firma BirchBox to sklep sprzedający subskrypcyjne paczki z kosmetykami. To, co wyróżnia ich biznes to fakt, że co miesiąc otrzymujemy 5 produktów – nie wiemy, jakie będą to produkty. Co więcej, nie wiemy, jak będzie wyglądało opakowanie. Każdego miesiąca przychodzi więc do nas prezent, którego odpakowanie jest zawsze ciekawym doświadczeniem. Moment rozrywania papieru, żeby się dowiedzieć co jest w środku, jest ekscytujący i często wręcz nie możemy się go doczekać.
Wydaje się Wam, że przesadzam? Że to nie zawsze tak działa? Być może. Mógłbym użyć jednak argumentu, że po wpisaniu “BirchBox Unboxing”, zastałem 313.000 filmów na Youtube, o łącznej liczbie wyświetleń sięgającej ok. 19 miliardów (!!!!!!). Dlaczego jest to tak popularne? Zobacz, jak uzyskać rozgłos przez opakowania dla sklepu online.
Darmowy marketing
Wg jednego z badań (co prawda z 2013 roku, ale można założyć, że wyniki poszły tylko w górę przy obecnym wykorzystaniu Social-Media), aż 40% osób chętnie podzieliłaby się zdjęciem zakupionego produktu, jeżeli przyszedłby w oryginalnym, ładnym opakowaniu. To 40% Twoich Klientów, którzy mogliby Ciebie promować “za darmo”. Co więcej, aż 52% osób deklaruje, że chętnie wróciłaby do firmy, która dba o zapewnienie opakowań typu “premium”.
Co więcej – ta sama firma przeprowadziła podobne badania w 2015 roku: 39% respondentów podzieliło się już w przeszłości zdjęciem produktu/paczki, która była ładnie zapakowana, a 60% stwierdziła, że byłaby bardziej skłonna wrzucić zdjęcie na Social-Media, jeżeli paczka rzucałaby się w oczy.
Co wkurza Klientów w paczkach?
Inne badania wskazują jednak, że sam wygląd opakowania nie stanowi najważniejszego elementu dla większości konsumentów. Kluczowa jest jego użyteczność:
- 55% respondentów stwierdziło, że najbardziej irytujące były opakowania, które ciężko było otworzyć;
- 19% stwierdziło, że najbardziej irytującym elementem było zbyt wiele składowych opakowania (np. opakowanie w opakowaniu, albo duża paczka wypełniona “fistaszkami” dla jednej karty micro-sd).
- 13% stwierdziła, że jest to uszkodzenie samej paczki (bez uszkodzenia właściwego produktu w środku);
- Dla 8% najbardziej denerwującym elementem były opakowania nieekologiczne
- 4% przeszkadza za to brzydkie opakowanie;
Co ciekawe sporo firm popełnia te błędy. Drugi z nich popełnił wielokrotnie Amazon – są nawet całe grupy dyskusyjne, które wymieniają się zdjęciami źle zapakowanych produktów, poniżej jeden z przykładów:
Mając więc te informacje, przystąpmy więc do głównego tematu – jak spowodować, żeby Twoje opakowania były ciekawe, zapamiętywane oraz skłaniały ludzi do dzielenia się ich zdjęciami? Poniżej znajdziesz 10 sposobów, które warto wykorzystać. Od sposobów, które kosztują grosze, do większych projektów, które wymagają pracy programisty – wymieszaj je, wykorzystaj jako inspirację, zrób z nich zalążki pomysłów i znajdź własne, które wyróżnią Cię na rynku.
Opakowania dla sklepu online -Kartka z tekstem
Najprostszym, ale zarazem bardzo skutecznym sposobem jest personalizacja każdego zamówienia. Wyobraź sobie, że kupiłaś chustę online. Przychodzi paczka, a w środku znajdujesz odręcznie napisaną wiadomość
“Cześć Alicja! Mamy nadzieję, że chusta doskonale uzupełni Twoją garderobę. Jej niebieski kolor będzie się idealnie komponował z beżem i szarością. Daj mi znać, jeżeli masz jakieś pytania. Kasia”.
Taka kartka, połączona z drukowaną informacją jak się można skontaktować z “Kasią” to niesamowicie mocny sposób na zaangażowanie Klienta. Przy okazji – “Kasia” może odpowiedzieć na pytania dot. tego, jak dbać o produkt, do czego go dobrać, a także jest to szybki sposób na zareagowanie na ew. problemy / ułatwienie procesu zwrotu. Zakładając, że rzeczywiście “Kasia” będzie dostępna dla Klienta, może to fajnie wypromować naszą markę.
Uwaga – idealnie będzie, jeżeli każda z osób pakujących będzie miała swój własny czysty druczek, z nadrukowaną informacją kontaktową oraz miejscem, gdzie może wpisać własny tekst. Każdy z pracowników powinien mieć też specjalne firmowe profile obsługi Klienta.
Kluczowe jest też oczywiście użycie imienia osoby, która złożyła zamówienie, a także odniesienie do czegoś, co znajduje się w paczce – chodzi o to, żeby Klient widział, że nie jest to “generyczna” wiadomość, którą rozsyłamy do wszystkich.
Za dużo pracy?
Głównym argumentem, dla którego możesz chcieć tego nie robić, jest ilość pracy, którą trzeba w to zadanie włożyć. Rozumiem, że wydaje się to dobre na początek, dla biznesu, który sprzedaje kilka-kilkanaście paczek dziennie, ale nie setki czy tysiące. Jesteś jednak w błędzie. Bierz wzór z Brandona Eley’a, założyciela firmy 2BigFeet, który nie jest w stanie robić tego dla każdego Klienta, więc przyjął zasadę: “zrobię to dla niewielu, co chciałbym móc zrobić dla każdego” – każdego roku celuje w około 1000 kartek, które wysyła do swoich największych Klientów. Wychodzi ok. 4 kartek w ciągu dnia.
Wstążka / Taśma
Ten zabieg nie wymaga od Ciebie praktycznie żadnego wysiłku (poza oczywiście chwili na poszukanie inspiracji), co więcej – nie generuje też praktycznie żadnych kosztów. Właściwie dobrana wstążka albo sznurek, może przekształcić zwykłą szarą paczkę w coś ładnego.
Jeszcze ciekawsze efekty można uzyskać, zamawiając taśmę klejącą z własnym nadrukiem – tutaj kluczem jest fajna zabawna treść, albo ładnie zaprojektowany element graficzny. Poniżej znajdziecie kilka przykładów:
Wypełnienie
Tutaj najważniejsza jest użyteczność – ich zadanie to ochronić zawartość paczki przed wszystkim, co mogłoby ją zniszczyć. Nie oznacza to jednak, że nie możemy ich wykorzystać jako elementu dekoracyjnego – w szczególności dobrze sprawdzają się tutaj przyciągające uwagę kolory, albo nietypowa forma.
Dobrze jest zastosować tutaj metodę kontrastu – paczka jest jasna? Dorzuć czarne wypełnienie. Paczka jest jaskrawo zielona? Może wykorzystać jasnopomarańczowe kawałki papieru. Tym samym nasza paczka po otworzeniu będzie dla Klienta ciekawym doświadczeniem, a nasz produkt będzie wizualnie oddzielony od opakowania.
Naklejka
Naklejki są niesamowite. Jeżeli są właściwie zrobione, to mogą całkowicie odmienić zwykłą szarą paczkę. Są również wyjątkowo tanie, ich koszt się liczy w groszach, a poza sposobem na zamknięcie/ozdobienie paczki, można też dorzucić naklejki promocyjne do środka opakowania. W zależności od produktu, który sprzedajecie, może być to dobry pomysł, albo nie. Sprzedajecie ubrania dla hipsterów – super. Sprzedajecie sprzęt rtv-agd? Niekoniecznie. Dużo jednak zależy od Waszej kreatywności – ciekawie zaprojektowana naklejka, może być dla Was sposobem na darmową promocję. Jeżeli część Waszego sprzętu jest dedykowana dla programistów/ludzi pracujących w IT, naklejka z tekstem “u mnie działa” i dyskretnym logo może trafić na wiele laptopów.
Poniżej zamieszczam kilka przykładów fajnego wykorzystania naklejek:
Folia / papier
Kolejnym elementem, często stosowanym przy wysyłce odzieży, ale też przy kosmetykach jest papier pakowy – może on być albo jednolity, w wyrazistym kolorze, ale może też posiadać dowolny nadruk, który spowoduje, że rozpakowywanie stanie się wyjątkowe. Zobacz, jak pięknie wyglądają opakowania dla sklepu online z takim papierem.
Ciekawym rozwiązaniem jest też folia. Jeżeli produkt jest prestiżowy, to możemy pokusić się też o srebrną, albo pozłacaną folię bąbelkową.
Upominek
W tym wypadku odwołujemy się do reguły wzajemności – tj. jeżeli ktoś nam coś dał albo coś dla nas zrobił – to znacznie ciężej jest mu odmówić, albo mieć o nim złe mniemanie. Możemy więc tutaj zarówno zagrać małym upominkiem (jak atrament przy zakupie pióra, czy zakładka przy zakupie książki), ale też możemy wykorzystać to jako narzędzie promocyjne i dorzucić do opakowania rabat na kolejne zakupy.
Idealnym rozwiązaniem jest dorzucenie dwóch ładnie wydanych kartek: “Ta jest dla Ciebie” “Tą podziel się ze znajomymi” – pierwszy kod działa tylko dla zarejestrowanych osób, które już złożyły jedno zamówienie, a drugi działa wyłącznie dla nowych Klientów. Ważne, żeby reguły te były wyjaśnione w ramach kartki – inaczej możemy się nadziać na niemiłe doświadczenia u Klienta przy próbie wykorzystania kodu rabatowego.
Możesz powiedzieć jednak – moja marża jest zbyt mała, żeby robić taką promocję. Nie stać mnie na dodawanie gratisów. Czy aby na pewno? Zobacz na przykład Ryan’a French’a – ten człowiek do każdej paczki ze swoim innowacyjnym produktem dorzucał paczkę cukierków (inną w zależności od kraju, do którego było kierowane zamówienie). Jedna paczka cukierków. A jaki efekt? Setki, jeżeli nie tysiące artykułów, recenzji video, a także dyskusji z fanami. Co niesamowite – Ryan wchodzi w bezpośrednią interakcję z tymi ludźmi – zobacz np. ten wątek na Reddit.
Próbka
To wersja upominku, która, co więcej, potrafi nas bardzo mocno związać z marką – najczęściej wykorzystują to firmy zajmujące się kosmetykami – dając próbki perfum i kremów do twarzy. Łatwo w ten sposób znaleźć pasujący do nas zapach i zbadać działanie kremu na własnej skórze. Taka forma promocji może się też dobrze sprawdzić przy żywności, w niektórych branżach może być jednak trudna do wykorzystania (np. rtv/agd).
Tekst
Ale jak to? Tekst jako opakowanie? Chodzi mi o stworzenie ze zwykłego opakowania czegoś niesamowitego poprzez doskonały copywriting. Może to być inspirujący cytat, motto przewodnie Twojej firmy, ale też coś humorystycznego. Idealnie poradził sobie z tym Dollar Shave Club, którego motto brzmi “Shave time. Shave money”. W każdym opakowaniu znajdziemy też zabawne teksty, takie jak “Uwielbiam golić się tępą golarką – Nie powiedział nikt. Nigdy.” albo “Taka piękna twarz. Nie popsuj tego.”
Humor przewija się przez ich całą internetową obecność – polecam odwiedzić stronę i zobaczyć też video promocyjne.
Cyfrowe rozwiązania
Tutaj wchodzimy już w nowe technologie, większe inwestycje, ale też bardziej kreatywne rozwiązania. Zasadniczo stworzyć możemy dowolną rzecz. Wakefield Wines stworzyli specjalną termiczną naklejkę, która pokazuje czy temperatura wina jest odpowiednia. Producenci wódki Absolut stworzyli aplikację Augmented Reality, która zawiera m.in. przepisy na drinki.
Opakowania dla sklepu online
Na koniec zostawiłem jeszcze słonia w salonie – samą paczkę. Oczywiście warto zadbać o to, żeby wyglądała jak najlepiej – czy to przez wykorzystanie nietypowych materiałów, własnego nadruku czy kombinacji wszystkich elementów wymienionych wcześniej. Pamiętajcie jednak, że paczka ma służyć jednemu – ma pomóc w transporcie produktu tak, żeby się nie zniszczył. Ma więc przede wszystkim funkcję użytkową. Jeżeli już o taką zadbaliście, to rzeczywiście w kolejnym kroku można zadbać o jej wygląd. Nie jest to najtańsze wyjście, bo koszt dedykowanych paczek to często koszt kilku do nawet kilkunastu złotych za sztukę. Niestety, często ich cena zależy od liczby zakupionych paczek, a mało kto jest w stanie kupić od razu setki tysięcy opakowań.
Nikt nie powiedział jednak, że musicie od razu tworzyć je od zera – dostępnych jest bardzo dużo wzorów opakowań – od eko, poprzez kolorowe, albo takie z nadrukowanymi wzorami – wystarczy poszukać i ew. połączyć z naklejką, czy kolorowym papierem pakowym.
Jeżeli jednak chcielibyście zaprojektować opakowania od zera, to polecam zlecić to profesjonalnemu grafikowi, bo inwestowanie we własne opakowania, bez dobrego projektu graficznego to strata czasu i pieniędzy – na pewno nie uzyskasz efektu wow, którego szukasz. Ciekawą stroną gdzie można uzyskać kilkanaście-kilkadziesiąt propozycji graficznych, zanim zapłacimy, jest 99designs.com. Poniżej znajdziecie jeszcze kilka inspiracji z ładnymi opakowaniami – polecam też Pinterest’a jako niekończące się źródło inspiracji.
Dzięki za przeczytanie całego artykułu – mam nadzieję, że zainspirował Cie do działania nad opakowaniami Twoich produktów. Niestety nieczęsto spotykam coś więcej niż zwykły brązowy karton – to idealne miejsce, gdzie możesz się wybić. Zadbaj o opakowania dla sklepu online i przegoń konkurencję.