Nieważne jak dobrze działa Twój sklep. Możesz sprzedawać za miliony, ale zawsze jest potencjał, by dalej rosnąć. Jednym ze źródeł ruchu / rozwoju jest pozycjonowanie. W dzisiejszym artykule chciałbym pochylić się nad kluczowymi elementami, które można wprowadzić samodzielnie bez agencji SEO. Są to podstawowe, ale i kluczowe elementy, o które należy zadbać, jeżeli zależy nam, by wzmocnić pozycjonowanie sklepu online.
Na każdy z tych tematów można napisać 500 artykułów, są też blogi, które się w tym specjalizują – nie zamierzam tutaj wchodzić w szczegóły każdego z nich. Moim celem jest wprowadzić w temat i zostawić kiełkującą myśl “czy to na pewno u mnie dobrze działa”? Nie oznacza to jednak, że doświadczeni właściciele sklepów nie znajdą tutaj wartościowych przykładów i informacji – zapraszam do lektury.
Pozycjonowanie sklepu online – kluczowe elementy
Zacznijmy od podstawy podstaw. Pozycjonowanie – zwane inaczej SEO (od Search Engine Optimization) to potoczna nazwa działań, które mają na celu zwiększenie naszej widoczności np. w wyszukiwarce Google.
Trzeba pamiętać, że to stale zmieniające się środowisko. Kilka lat temu kluczem do sukcesu SEO była odpowiednio napisana strona. Strona, która zawierała strukturę, którą Google wiedział jak czytać, linki w odpowiednim formacie, określone metadane. Prawda jest taka, że w dzisiejszych czasach większość systemów e-commerce spełnia wymogi SEO, a przynajmniej spełnia je w 80%. Nawet jeżeli jest konieczna modyfikacja kodu, to łatwo można zidentyfikować elementy do poprawy za pomocą narzędzia Google Page Insights.
Google nie jest nauczycielem – nie będzie bił Cię po rękach (a przynajmniej nie mocno), jeżeli masz niechlujne pismo.
Zamiast tego kluczowa jest treść zawarta w Twoim sklepie. Kluczowe są oczywiście nazwy kategorii i nazwy produktów. Polecam sprawdzenie jakie frazy są najczęściej szukane. Przykładowo pozwoli to zdecydować czy lepiej mieć kategorię “sztućce”, czy “noże i widelce”.
Opisy produktów
Podczas analizowania strony często zapomina się o opisach produktów. Czy każdy z produktów w Twoim sklepie posiada UNIKALNY opis? Unikalny zarówno pod względem tego czy różne produkty nie posiadają tego samego opisu, jak i pod względem powtarzalności tego opisu w innych sklepach. Google penalizuje duplikowane treści. Jeżeli masz więc produkty od dostawcy i on zapewnia Ci opisy – upewnij się, że zostały one wystarczająco zmodyfikowane, żeby być “mile widziane” przez Google’a.
Ważne jest też to, co znajduje się w opisie Twojego produktu. Wykorzystaj narzędzie Keyword Planner Tool, żeby zbadać, czego szukają Twoi Klienci. Przykładowo, jeżeli sprzedajesz kwiaty, to dzięki temu narzędziu dowiesz się, że najczęściej Klienci szukają:
- Bukietów ślubnych
- Bukietów róż
- Kwiatów na balkon
- Poczty kwiatowej
Analizując z kolei te hasła, otrzymasz też dostęp do informacji, które są dla nich istotne:
- Przesądy ślubne
- Dekoracje kościoła
- Czy kolor kwiatów ma znaczenie
- Co z kwiatami na zimę
Jest to więc niekończące się źródło inspiracji do opisów, które jednocześnie pozwoli Ci zwiększyć liczbę osób, która będzie odwiedzała Twój sklep. Proponuję więc dla każdego typu produktów i kategorii wykonać takie zadanie (można też, zamiast Keyword Planner Tool wykorzystać Pinteresta) i stworzyć mapę słów, która pomoże nam szybko stworzyć opisy do produktów.
Recenzje produktów
Inną rzeczą, która często jest pomijana, są recenzje produktów. Ich odpowiednie wykorzystanie potrafi mieć bardzo mocny wpływ na pozycjonowanie sklepu online i ogólnie na ruch na stronie. Osobiście znam osobę, która dzięki wprowadzeniu drobnej zmiany – wyświetlania recenzji zbiorczych na stronie kategorii – zwiększyła liczbę odwiedzających (tzw. ruchu organicznego) o kilkadziesiąt procent. Warto powalczyć o Klientów i ich opinie. Możesz wysłać do nich maila z prośbą o podzielenie się opinią – są też systemy, które automatyzują ten proces. Jest to też dodatkowa możliwość nawiązania mocniejszej relacji z Klientem oraz zdobycia dodatkowych zamówień.
Obrazki produktów
Najczęściej zaniedbywanym elementem sklepów pod względem SEO są obrazki – warto się upewnić, że mają poprawne nazwy. Przykładowo, zamiast 3257_1.png zdjęcie mogłoby nazywać się biala-tablica-xl.png. Jeżeli nazwy będą jasne, a dodatkowo zapewnimy tzw. alt-tagi (czyli opis tego, co jest na obrazku) to zyskamy dodatkowe źródło ruchu do strony – z obrazków Google.
Optymalizacja SEO
Większość systemów e-commerce posiada też wbudowane narzędzia polepszające SEO. W jednych można zarządzać strukturą linków, żeby była w jak najlepszym formacie (uwaga! Nie ma jednej jasnej odpowiedzi, standardowo stosuje się jedną z dwóch szkół: https://domena/kategoria/podkategoria/produkt.html, lub https://domena/produkt.html – każda z nich będzie jednak lepsza niż np. https://domena.pl/category.html&prodId=7228&_CheckSum=-562065101). W innych możemy automatycznie generować mapę strony (jeżeli Wasz system na to nie pozwala, to można skorzystać z narzędzi online). Jeszcze inne umożliwiają dodanie meta-tagów w każdym produkcie/stronie/kategorii. Warto wykorzystać możliwości, które daje nam system, jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu online.
Co dalej?
Jeżeli mamy już spełnione elementy wymienione powyżej, warto jeszcze zastanowić się nad stworzeniem bloga, który będzie nawiązywał tematyką do produktów, które sprzedajemy. W idealnym przypadku blog powinien być częścią sklepu, ale nawet zewnętrzne rozwiązanie może mieć duże znaczenie, jeżeli chodzi o generowanie ruchu.
Mając spełnione te założenia, możemy zacząć oglądać się za agencją specjalizującą się w SEO. Może ona zapewnić nam treść na stronie. Zoptymalizować ją od strony kodu, ale też dać porady jak zwiększyć ruch.
Przyznam szczerze, że z agencjami SEO mam podobne doświadczenia jak z blacharzami – zazwyczaj złe. Jestem jednak przekonany, że moje doświadczenia w tym zakresie nie powinny świadczyć o tym, że cały rynek jest zepsuty. Z miłą chęcią poznam zaufaną agencję zajmującą się pozycjonowaniem sklepów online.
Z mojej perspektywy kluczowe jest ustalenie zasad współpracy, m.in. postawienie trzech pytań:
1. Czy rozliczenie jest ryczałtowe, czy zależy od wyników (zdecydowanie wybierajcie drugie)
2. Kto odpowiada za wprowadzanie zmian w kodzie?
3. Kto odpowiada za stworzenie treści?
–
Dzięki za przeczytanie całego artykułu. Jeżeli masz jakieś uwagi lub z czymś się nie zgadzasz, to napisz to w komentarzu. Chętnie poznam Twoją opinię. W poprzednim artykule również poruszyłem kwestię migracji linków SEO – jest to coś, o czym naprawdę warto pamietać, jeżeli przenosimy sklep i chcemy zachować obecny ruch.
Pytania na dzisiaj:
1. Czy zdarzyło Wam się zmienić coś, co okazało się mieć gigantyczne znaczenie dla pozycjonowania sklepu?
2. Czy macie dobre/złe doświadczenia z agencjami SEO? Z czym są związane?
6 komentarzy
Bardzo trafne spostrzeżenie odnośnie agencji!
Dziękuję:) Spotkałem co najmniej kilka osób, które miało wyłącznie negatywne doświadczenia w tym zakresie – pytanie czy miał Pan też dobre doświadczenia?
Kwestia Agencji i warunków jakie oferuje świadczy o samej agencji :)) jeżeli robi problem z tworzeniem treści po swojej stronie czy tez wprowadzenie zmiany optymalizacyjnych to wiadomo ze coś jest nie halo z agencja. Tutaj jak najbardziej się zgodzę.
Jednak prawda zawsze leży po środku – czasami agencja chce dużo, a nieświadomy klient ogranicza czy budżetowo czy poprzez własne widzimisię
Jeśli chodzi o agencje to często problem wynika ze stawki i umowy jaka jest między klientem a agencją SEO. Moim zdaniem działania każdej osoby zajmującej się pozycjonowaniem powinny być przejrzyste i nastawione na wysoką jakość, a to kosztuje. Tak jak pisze Łukasz prawda leży po środku – bo klienci zwykle nie mają odpowiedniego budżetu na pozycjonowanie, a to wymusza kombinowanie i szukanie alternatywy do wysokiej jakości usług.
Świetny wpis !
Oby takich więcej, a zostanę na dłużej !
Na temat współpracy z agencjami to mogę powiedzieć tyle, że ważne jest, by już na początku współpracy ustalić jasne zasady i cele (KPI), które chcemy osiągnąć. Potem można je oczywiście renegocjować, ale dzięki temu unikniemy konfliktów i sytuacji, w której klient będzie niezadowolony z usług.