Czas na eCommerce
  • [ > ] Kanał Youtube
  • Kategorie
    • Prowadzenie sklepu
    • Tworzenie sklepu
    • Promocja sklepu
  • o mnie
  • Kontakt

Czas na eCommerce

  • [ > ] Kanał Youtube
  • Kategorie
    • Prowadzenie sklepu
    • Tworzenie sklepu
    • Promocja sklepu
  • o mnie
  • Kontakt

Selesto – nowa polska platforma w modelu SaaS

Selesto – nowa polska platforma w modelu SaaS

Chciałbym zaprosić Was do przeczytania wywiadu z Kamilą Wieczorek – Marketing Managerem w firmie Selesto. Jest to nowa platforma działająca w modelu SaaS, konkurująca z innymi zarówno polskimi, jak i zagranicznymi firmami na tym rynku. Dzięki oparciu o Single Page Application platforma działa wyjątkowo zwinnie i może stanowić ciekawą alternatywę dla małych i średnich sklepów.

Zanim przejdziemy do samego wywiadu, chciałem zaznaczyć, że nie wiążą mnie obecnie żadne relacje partnerskie z firmą Selesto – Pani Kamila zgłosiła się do mnie jakiś czas temu z prezentacją systemu i prośbą o uwzględnienie w ew. zestawieniu platform e-commerce. Postanowiłem jednak, że poznanie historii, problemów i planów rozwojowych młodej platformy sklepowej to bardzo ciekawy temat, zarówno dla osób, które szukają akurat platformy do sprzedaży online, jak i dla “młodych wilków biznesu”, którzy marzą o własnym produkcie, ale nie są w stanie wyobrazić sobie, jak wiele siły i energii trzeba włożyć w stworzenie działającego przedsięwzięcia o tej skali.

Jeżeli chcielibyście zapoznać się z tą platformą i założyć darmowy testowy sklep to zapraszam na stronę selesto.pl

Zapraszam do lektury.

 

Skąd pojawił się pomysł na stworzenie własnej platformy sprzedażowej? Jaką lukę w rynku próbuje zaadresować Wasz system?

Pomysł założenia własnej platformy sklepowej pojawił się w naszych głowach po kilkuletniej obserwacji branży e-commerce. Nasz zespół składa się z osób, które temat tego rynku znają od wewnątrz i z różnych perspektyw. Razem chcieliśmy zrobić produkt, który odpowiadałby potrzebom klientów i rozwiązywał ich dotychczasowe problemy.

Skupiliśmy się głównie na wprowadzeniu nowoczesnych technologii, a także postawiliśmy na wysokiej jakości obsługę klienta i wsparcie. Design naszego sklepu, jak i panel administracyjny zbudowaliśmy tak, aby był jak najbardziej intuicyjny i przejrzysty. Całość systemu jest dopasowana do standardów jakich wymaga dzisiejszy odbiorca, a w szczególności odbiorca mobilny, bo jak pokazują badania, to właśnie przez urządzenia mobilne robimy coraz częściej zakupy. To, co jeszcze chcieliśmy zapewnić naszym klientom to przejrzystość oferty i jasny, nieskomplikowany cennik. Dlatego we wszystkich pakietach wprowadziliśmy takie same funkcje, bez limitów i dodatkowych opłat. Natomiast cena abonamentu uzależniona jest od wielkości przychodu w danym miesiącu.

Dashboard selesto

Selesto jest stosunkowo nową platformą, wersja produkcyjna ujrzała światło dzienne dopiero w 2017 roku. Jakie zmiany udało się wprowadzić w ciągu pierwszych miesięcy działania systemu?

Takich zmian było naprawdę sporo. Wprowadziliśmy dużo poprawek po konsultacji z naszymi klientami i testerami. Taka jest nasza polityka, chcemy budować produkt we współpracy z jego odbiorcami i wprowadzać zmiany, jakich potrzebują. To, co ostatnio udało nam się poprawić to podwójna integracja z Allegro, gdzie z poziomu panelu administracyjnego można zarządzać sprzedażą w tym serwisie, jak i innych dostępnych w pakiecie multichannel. Stany magazynowe są automatycznie aktualizowane, istnieją także odpowiednie blokady zabezpieczające przed równoczesną sprzedażą produktu na dwóch kanałach.

Kolejną istotną rzeczą było dostosowanie strony sklepu do wymogów RODO. Wprowadziliśmy także możliwość generowania zestawienia wszystkich zamówień, paragonu niefiskalnego w formie pliku pdf, a także wykres porównawczy sprzedaży ze wszystkich kanałów. W ramach polepszenia obsługi klientów w naszym sklepie, zrobiliśmy integrację z messengerem Facebooka, dzięki czemu klienci mogą się kontaktować z obsługą sklepu bezpośrednio przez ten komunikator.

Wychodząc naprzeciw najmniejszym firmom, zmieniliśmy ceny pakietów, tak aby były bardziej przystępne dla osób dopiero startujących. Dla sklepów międzynarodowych wprowadziliśmy opcję wyboru stref czasowych. Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem systemu swoich płatności, a także nad nowymi, darmowymi szablonami i rozbudową pakietu multichannel. Także zmieniamy się cały czas.

 

Jak obecnie wygląda zespół Selesto?

Nasz zespół dynamicznie się rozrasta. Obecnie największy dział to zespół deweloperów, zaraz po nim jest dział sprzedaży i marketingu. Dodatkowo posiadamy osoby odpowiadające za obsługę prawną i księgową. Można powiedzieć, że nasz stały zespół to ok. 20 osób. Współpracujemy dodatkowo z firmami zewnętrznymi, które zapewniają nam wsparcie w kwestii content marketingu, SEO, tłumaczenia treści i konsultingu.

 

Ile Klientów udało się uzyskać w tak krótkim czasie?

O ile na początku było nam ciężko zdobyć zaufanie klientów, ze względu na brak rozpoznawalności na rynku, tak obecnie liczba nowych klientów rośnie z miesiąca na miesiąc. W maju przybyło nam 15 testowych sklepów. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to darmowy miesiąc, który nie wszyscy decydują się przedłużyć. Linki do naszych przykładowych realizacji znajdują się na naszej stronie.

 

Czym wyróżnia się Selesto na tle innych systemów typu SaaS dostępnych na rynku?

W Selesto nie próbujemy wymyślić koła na nowo, a jedynie dopracować aspekty, które są istotne dla klientów e-commerce. Gdy zauważyliśmy, że konsumenci narzekają na przestarzały wygląd i toporny panel administracyjny postawiliśmy na flatowy, nieobciążający design tych dwóch elementów. Aby, usprawnić system oparliśmy budowę platformy o technologię SPA (Single Page Application), co znacznie przyspieszyło działanie sklepu. Dostosowaliśmy szablony do urządzeń mobilnych i zapewniliśmy darmowy certyfikat bezpieczeństwa SSL. Zauważyliśmy również że klienci narzekają na brak przejrzystych ofert i dodatkowe koszty. Stworzyliśmy więc cennik jasno przedstawiający funkcje platformy, bez limitów i ograniczeń. Na koniec jeszcze wprowadziliśmy mechanizmy mające na celu usprawnić komunikację z klientami, tak aby mogli liczyć na odpowiednie wsparcie w każdej chwili.

Produkty selesto

Myślę, że jedną z obiekcji, które mogą się pojawić w głowie przyszłego właściciela sklepu online przed wyborem Waszej platformy, jest fakt, że z racji na młody wiek system nie posiada jeszcze wielu z funkcji, które oferuje Wasza konkurencja. Jak wygląda proces dodawania nowych funkcji do systemu?

Zgodzę się całkowicie z tym stwierdzeniem. Rozwijamy się dynamicznie, jednak wiemy, że brak pewnych funkcji może być barierą dla klienta. Nasz system wdrażania poszczególnych rozwiązań jest w całości dedykowany przez naszych odbiorców. To od nich zbieramy zapytania i ustawiamy je według priorytetów na liście wdrażanych funkcji. Gdy przychodzi do nas nowy klient, który do obsługi swojego sklepu potrzebuje dodatkowego modułu, którego w tej chwili nie posiadamy, indywidualnie ustalamy z nim czas i zakres jego wprowadzenia. Jeżeli są to nietypowe, dedykowane rozwiązania dodatkowo je wyceniamy. Natomiast wszelkie poprawki dla sklepu, z których mogą korzystać wszyscy, wprowadzamy za darmo.

 

Czyli Klient może zgłosić zapotrzebowanie na dodanie nowego, niestandardowego modułu?

Tak jak przedstawiłam powyżej. Nie mogę jednak podać dokładnego kosztu ani czasu wprowadzenia dodatkowego modułu, z racji, że są to bardzo indywidualne kwestie, zależne m.in. od poziomu złożoności danej funkcji.

lista produktów selesto

Jednym z waszych kluczowych elementów sprzedażowych jest Single Page Application. Analizując przykładowe sklepy umieszczone na Waszej stronie internetowej, mogę stwierdzić, że rzeczywiście działają bardzo szybko, co jak wiadomo jest obecnie bardzo dużą przewagą w sprzedaży. Czy moglibyście opisać, na czym dokładnie polega ta technologia?

Użycie technologii SPA – Single Page Application w budowie naszych sklepów internetowych polega na zwiększeniu szybkości ładowania się stron. Dokładniej opisując, polega to na tym, że wszystkie elementy zostają załadowane na stronie, a w momencie np. przechodzenia z jednej zakładki do drugiej, ponownemu przeładowaniu ulegają tylko te zasoby, które się zmieniły. Poprawia to płynność i pozytywnie wpływa na User Experience. Zastosowanie tego rozwiązania w platformie e-commerce było dotychczas utrudnione, ponieważ Google miał problem z indeksowaniem takich stron. Znaleźliśmy jednak rozwiązanie hybrydowe, które pozwoliło nam z sukcesem zastosować SPA w naszych sklepach. Specjalnie dla Google w celu lepszego indeksowania strona generowana jest w całości na serwerze SSR – server side rendering.

Konfigurator mailowy selesto

Czy robiliście badania, jak zachowa się przy większej liczbie produktów lub zamówień?

Tak, nasze testy obejmowały 180 tys. produktów w różnych kategoriach.

 

Na jakich serwerach jest utrzymywana platforma i sklepy Waszych Klientów?

Korzystamy z usług dużych, renomowanych dostawców. Aby jednak nie być uzależnionym od jednej serwerowni, staramy się dywersyfikować działania w tej dziedzinie.

 

Zauważyłem, że na stronie nie oferujecie różnych szablonów sklepów. Przykładowe sklepy podane na stronie, również są oparte na standardowym wyglądzie – czy jako Klient mam możliwość podyktowania wyglądu sklepu?

Klient może wprowadzać zmiany w wyglądzie gotowego szablonu, jak i stworzyć własny od początku. Personalizowany projekt jest zawsze indywidualnie uzgadniany z klientem, a cena zależy od stopnia wprowadzania poprawek lub złożoności projektu (od 0 do 3 tys. złotych) Plusem naszych gotowych szablonów jest przemyślany design służący maksymalizacji sprzedaży. Testowaliśmy różne rozwiązania, aby szablon był jak najbardziej intuicyjny, a ścieżka zakupowa uproszczona do minimum. Klient takiego sklepu nie jest rozpraszany przez wyświetlane reklamy ani nie przytłacza go masa widgetów. Obecnie pracujemy nad drugim darmowym szablonem, który byłby dedykowany sklepom z asortymentem elektronicznym.

Szablon email selesto

Kluczowym elementem w przypadku platform typu SaaS jest dostępność zespołu w przypadku problemów ze sklepem. Jak wygląda obsługa błędów sklepu?

W naszym zespole deweloperskim korzystamy z metody kanban. Każdy błąd traktowany jest dla nas z najwyższym priorytetem. Do zadań project managera należy nadzorowanie procesu i jak najszybsze rozwiązanie problemu, a także komunikacja z klientem i informowanie go o postępach naprawy. Aby ograniczyć wpływ błędów na sklep, codziennie wykonujemy backupy. Nasi klienci mogą je również robić na własną rękę z poziomu panelu administracyjnego, mogą też to zadanie zautomatyzować. Nad rozwojem platformy pracują wszystkie działy, dzięki czemu mamy możliwość stworzenia jak najbardziej kompletnego i przyjaznego dla użytkownika systemu.

 

Obecnie zapewniacie obsługę Klienta od 8:00 – 20:00. Co się dzieje ze sklepem w przypadku kiedy sklep przestałby działać poza tymi godzinami?

Stworzyliśmy rozbudowany system monitorujący usługi, który w razie awarii ułatwi nam identyfikację problemu i podjęcie odpowiednich kroków, a także automatycznie zrestartuje usługę i powiadomi o błędzie. Jeżeli ktoś z naszego zespołu dostanie takie powiadomienie, w miarę możliwości zajmie się problemem, lub przekaże komuś, kto będzie mógł. Pracownicy Selesto to pasjonaci, którzy każdy błąd traktują osobiście, co dodatkowo napędza ich do przeciwdziałania i zapobiegania podobnym sytuacjom. W ciągu 8 miesięcy działania platformy zdarzyła nam się jedna większa awaria sklepu, która trwała 3 godziny. Jedną z naszych ambicji jest zapewnienie jak najwyższej jakości usług, zwłaszcza w momencie usterki.

 

Ciekawym rozwiązaniem jest panel z powiadomieniami z ostatnich 3 dni. Jakie informacje są wyświetlane w tym panelu? Czy istnieje możliwość decydowania o tym, jakie informacje są w nim pokazywane?

Na ten moment wyświetlamy powiadomienia o nowym zamówieniu, kończącym się produkcie, braku produktu, a także nowym koncie w systemie. Na razie nie wprowadziliśmy możliwości konfiguracji powiadomień dla klientów, jednak nikt nie zgłaszał takiej potrzeby. Jeżeli się pojawi taka prośba, na pewno wprowadzimy taką opcję.

 

Jak działa moduł Multichannel?

Moduł multichannel umożliwia sprzedaż produktów w kanałach zintegrowanych z platformą. Działa w taki sposób, że możemy wystawić wybrany produkt nie tylko w sklepie, ale również na innych platformach, jak Allegro, Facebook, eBay itp. Zamówienia takie są agregowane w panelu administracyjnym i mogą być w całości obsługiwane z poziomu platformy SELESTO. Na ten moment można połączyć sklep z Allegro, a niebawem także z Facebookiem.

 

Jak działa moduł Marketing Automation?

Moduł Marketing Automation ma na celu przede wszystkim wsparcie sprzedaży i działania remarketingowe. W naszym systemie obecny jest zaawansowany kreator maili, w którym można utworzyć trzy scenariusze: Newsletter, Porzucone koszyki i Odzyskiwanie klientów. Dodatkowo dla każdego scenariuszu można wprowadzić dedykowane kody rabatowe.

Każdy ze scenariuszy mailingu ma opcję zaawansowanego targetowania. Oznacza to, że możemy dokładnie ustawić grupę docelową. Newsletter możemy wysłać do użytkowników zarejestrowanych na stronie lub niezarejestrowanych, ale tych, którzy wyrazili na to zgodę oraz do osób zapisanych bezpośrednio do newslettera. Scenariusz Porzuconych koszyków możemy ustawić do wysyłki, gdy upłynie konkretna liczba godzin lub dni. Podobnie działa Odzyskiwanie klientów. W każdym mailingu możemy targetować grupę odbiorców po języku.

Co ważne w naszym systemie istnieje opcja zabezpieczająca przed wysłaniem zbyt wielu maili do jednej osoby, tzw. zabezpieczenie antyspamowe. Na przykład, gdy dany klient wpisuje się w grupę osób zapisanych do newslettera i niedawno porzucił koszyk, możemy tak skonfigurować ustawienia, aby dostał maile w odpowiednim odstępie czasu. Jest wtedy większa szansa, że je otworzy i nie zrezygnuje z subskrypcji. W kreatorze maili możemy także ustawić czy dany scenariusz ma być zrealizowany jednorazowo, czy cyklicznie.

Sam proces tworzenia szablonu to budowanie maila w oparciu o dostępne “kafelki”. Jest to więc proces podobny do układania puzzli, z tym że możemy je dowolnie konfigurować i zmieniać. Przyśpiesza to proces i znacznie ułatwia stworzenie atrakcyjnej kreacji, którą później możemy powielać. Do każdego mailingu możemy dodać kody rabatowe, np. jeżeli tworzymy szablon dla porzuconych koszyków, dodanie rabatu 10% może zadecydować o powrocie klienta do sklepu i dokonaniu zakupu.

W systemie dostępne są także statystyki obejmujące: statystyki konwersji, statystyki otwarcia maila, statystyki przekierowania na stronę i statyki zamówień. Jesteśmy więc w stanie sprawdzić dokładnie, który scenariusz lub szablon działa najlepiej i w ten sposób poprawić sprzedaż.

cennik selesto

Jakie są kolejne plany rozwoju platformy Selesto?

Obecnie pracujemy nad dokończeniem własnego systemu płatności Selesto Payments i wdrożeniem kolejnego kanału do modułu multichannel, jakim jest Facebook. Funkcją, jaką chcemy wprowadzić dla klientów to możliwość zapisania się, aby otrzymać powiadomienie ze sklepu w momencie, gdy wybrany produkt lub rozmiar będzie ponownie dostępny. Chcemy także ulepszyć galerię zdjęć na stronie produktowej. Istotną zmianą będzie także możliwość założenia sklepu jednym kliknięciem z poziomu naszego landing page. W planach mamy utworzenie swojego bloga, na którym właściciele sklepów, jak i osoby chcące go założyć będą mogli znaleźć potrzebne informacje. Równocześnie będziemy wprowadzać sugestie zgłaszane na bieżąco przez naszych klientów.

 

Jaką radę mielibyście dla właściciela sklepu, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z e-Commerce?

Obok dobrego produktu to wybór oprogramowania jest najważniejszą decyzją podczas zakładania sklepu internetowego. W końcu jest to silnik napędowy całej firmy. Nie zawsze platforma SaaS, taka jak nasza, będzie najlepszym rozwiązaniem. Warto sprawdzić, czy bardziej odpowiednie nie okaże się w danym przypadku rozwiązanie typu Open Source, czy sklep dedykowany.

—

To by było na tyle. Nie wiem jak Was, ale mnie pasjonują startupy, młode firmy, które muszą walczyć o pozyskanie Klienta, ale też o dopatrzenie nieskończonej liczby elementów z każdej ze stron. Dla młodej firmy wszystko jest priorytetem i umiejętność przejścia przez te pierwszą fazę rozwojową jest niesamowicie dużym wyzwaniem. Tym bardziej, życzę sukcesów i stabilnego rozwoju platformy:)

Więcej artykułów

1 koment.
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

1 koment.

Krzysztof 3 września, 2018 - 1:11 pm

jak na dzień dzisiejszy tj 03-09-2018 to możliwości może są oki ale ja po godzinie testów sklepu poddałem się, słaby panel administracyjny, małe możliwości i na pierwszy rzut oka słabiutko brak importu exportu plików baz produktów i cech katalogów, a pod seo. … hummm to nie widzę tego systemu, chyba że trzeba będzie wydać majatek na nowe “poprawki”
Jakoś nie mogłem się przekonać…. może się mylę…

Reply

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Zapisz się do newslettera

Po zapisaniu się do newslettera otrzymasz:

eBooka "Time for eCommerce" - 56 stron porad dla właścicieli sklepów internetowych (formaty ePUB/MOBI/pdf) + dodatkowe bonusy

Administratorem danych osobowych jest Czas na eCommerce. Lista mailingowa może być segmentowana. Politykę prywatności znajdziesz tutaj.

Grupy Facebookowe

eksperci e-commerceDołącz do grupy EKSPERCI E-COMMERCE

Dołącz do grupy CZAS NA E-COMMERCE | PORADY I WYMIANA KNOW HOW

 

Popularne

  • Najpopularniejsze platformy e-commerce – którą wybrać?

  • Jak dostosować sklep internetowy do RODO? (Zaktualizowany 29.07.2018)

  • Jak napisać brief sklepu internetowego? Co powinien zawierać?

  • Opakowania dla sklepu online – 10 pomysłów na paczki, których nie sposób zapomnieć

  • System PIM – co to PIM i po co mi to?

O mnie

O mnie

Kacper Gugała

eCommerce jest dla mnie fascynujący

Znajdziesz nas tu:

Facebook Twitter Google + Pinterest Linkedin RSS
  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Email
  • RSS

Czas na e-commerce jest blogiem poświęconym sprzedaży online. Daj znać czy mogę Ci jakoś doradzić. Założony: Koniec 2017


Wróć na górę