Czas na eCommerce
  • [ > ] Kanał Youtube
  • Kategorie
    • Prowadzenie sklepu
    • Tworzenie sklepu
    • Promocja sklepu
  • o mnie
  • Kontakt

Czas na eCommerce

  • [ > ] Kanał Youtube
  • Kategorie
    • Prowadzenie sklepu
    • Tworzenie sklepu
    • Promocja sklepu
  • o mnie
  • Kontakt

Wyrażenia regularne w służbie Google Analytics – klucz do zaawansowanej analizy

Wyrażenia regularne w służbie Google Analytics – klucz do zaawansowanej analizy

Jeżeli nigdy nie słyszeliście pojęcia wyrażenia regularne (regular expressions albo regexp) to jest to specjalny ciąg znaków, który definiuje, czy dane słowa albo wyrażenie jest dopasowane do klucza. Wiem wiem, już widzę, jak opuszczacie ten artykuł:) Wierzcie mi – jak już zrozumiecie zasadę działania, to jest to wyjątkowo proste i potężne narzędzie w codziennej pracy z Google Analytics. Poznajcie wyrażenia regularne!

Poprzedni opis mógł Was wystraszyć, nie mniej niż opis, który znajduje się na Wikipedii, czyli wzorce, które opisują łańcuchy symboli albo ciągi znaków pozwalające opisywać języki regularne. W rzeczywistości jednak jest to proste. Wyobraźcie sobie, że chcecie wyszukać w słowniku słowa który, które, która, którym i którego. Wyrażenia regularne pozwalają zrobić to jednym zapytaniem któr.\. W tym wypadku znak .\ oznacza każdy jeden lub więcej znak. Czyli znalazłby też którak, którowi i którekolwiemu, jeżeli takie istniałyby w słowniku. Można więc stwierdzić, że wyrażenia regularne są specjalnym zapisem, który zastępuje litery / cyfry albo ciągi znaków i pozwala wyszukać interesujące nas wyniki.

Google Analytics – dlaczego jest to ważne?

W przypadku Google Analytics jest to o tyle przydatne, że cała masa funkcji tego systemu pozwala na wykorzystanie wyrażeń regularnych. Przykładowo – można stworzyć filtr, który nie pokazuje nam ruchu tzw. botów. Co ważniejsze – można też wykorzystywać to narzędzie do filtrowania wszystkich tabel w panelu:

Można też wyrażenia regularne wykorzystać do tworzenia celów, lejków oraz przede wszystkim segmentów.

Jak widzicie, daje nam to znacznie większą kontrolę nad tym, jakie dane oglądamy. Możecie znaleźć np. wszystkich użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki kampanii A i B. Pokazać tylko produkty, które mają w nazwie buty albo wyfiltrować ruch tylko dla kasy. Możliwości są ogromne.

Jak się zabrać za wyrażenia regularne?

Żeby móc zacząć korzystać z wyrażeń regularnych, należy poznać ich składnię. Jest tylko kilka składowych, które nas interesują, dzięki którym osiągniemy praktycznie wszystkie kombinacje, jakie mogą nas interesować.

Żeby łatwiej się Wam czytało ten artykuł, będę wpisywał poszczególne znaki między cudzysłów i oznaczał wytłuszczeniem, to co jest istotne.

Zanim przejdziemy do meritum, powiem Wam jeszcze, że zdecydowanie najłatwiej nauczyć się wyrażeń regularnych przez praktykę. Polecam Wam więc to narzędzie – poniżej będę też zamieszczał screeny, żeby zobrazować, jak działają dane znaki.

Kropka

“ . ” – to podstawowy znak, który warto znać. Oznacza po prostu dowolny inny znak. Jak mydełko w Scrubble. Dzięki niemu możemy np. wyszukać Ola, Ela i Ala jednym wyrażeniem “.la”.

Warto pamiętać, że może to być w środku słowa, może być też cyfrą, znakiem specjalnym, dużą i małą literą. Nie ma to znaczenia. Kropka przyjmuje dowolną wartość, ale tylko o długości jednego znaku.

Jeżeli chcemy więcej niż jeden znak, to potrzebujemy więcej kropek. Zwróćcie uwagę, że musi to być przynajmniej jeden znak – zobaczcie na tym samym przykładzie co powyżej, co się stanie, jeżeli dodamy dodatkową kropkę. Znajduje już tylko jedno słowo.

 

Gwiazdka

“ * ” – oznacza “ile chcesz tego znaku, który jest przede mną”. Gwiazdki używamy, gdy np. chcemy znaleźć wielokrotności 10 (100,1000,10000, etc). Zobacz na screena poniżej. To proste wyrażenie “10*” oznacza: “znajdź mi wszystkie wartości, które zawierają jedynkę, a następnie nic, zero lub więcej niż jedno zero”

Ponownie – warto zwrócić uwagę, że znajduje to też elementy, które są wewnątrz hasła. Oczywiście nie muszą to być cyfry, idealnie nada się do wyszukania np. Kamila i Kamilla.

 

Kombinacja Kropki i Gwiazdki

Największa wartość wyrażeń regularnych bierze się z połączeń różnych elementów. Prawdopodobnie najważniejszym połączeniem, jest Kropka i Gwiazdka, czyli “ .* ”. Zastanówmy się, co miałaby oznaczać.

Kropka oznaczała dowolny znak (niepusty), Gwiazdka za to powtórz to, co poprzednio zero lub więcej razy. Jeżeli więc połączymy te wyrażenia, to otrzymujemy “wyszukaj mi dowolnie długi ciąg znaków”. Dzięki temu możemy np. wyszukać wszystkie podstrony danej kategorii.

Oczywiście zbiór znaków Kropka/Gwiazdka może być wykorzystany też na początku albo nawet w środku wyniku.

 

Ukośnik wsteczny

Wiem wiem, ukośnik wsteczny brzmi trochę, jak dwuklik czy międzymordzie (interfejs) – chodzi po prostu o backslash, czyli slash, tylko odwrócony:)

Jest to znak specjalny, ponieważ czasami trzeba zapisać coś, co już wykorzystuje znaki, które są interpretowane, jako wyrażenia regularne, a nim nie są. Dobrym przykładem jest adres IP:

127.0.0.1 – zostałby on zinterpretowany, jako 127(dowolnyznak)0(dowolnyznak)0(dowolnyznak)1. Oczywiście – nie o to nam chodziło. Żeby poprawnie wpisać adres IP, jako wyrażenie regularne, musimy użyć ukośników wstecznych.

127\.0\.0\.1

Rozumiecie już regułę działania? Za każdym razem, kiedy chcemy wykorzystać znak, który może być zinterpretowany, jako wyrażenie regularne, wystarczy poprzedzić go znakiem “ \ ”.

 

Kareta i znak dolara

Znak “ ^ ”, oznacza “zaczyna się od”. Kareta poprzedza słowo, które ma rozpoczynać jakiś ciąg znaków. Uwaga! Warto zwrócić uwagę, że w przypadku Karety wyszukana wartość musi zaczynać się od danego elementu, nie zostanie znaleziona fraza, która dane słowo ma w połowie zdania.

Kareta prawdopodobnie będzie dla Ciebie jedną z podstawowych narzędzi, żeby zlokalizować wszystkie produkty danego typu.

Znak dolara jest za to tym samym co Kareta, tylko dodawanym na końcu słowa. “Znajdź wszystko co kończy się na:”

Znak zapytania

“ ? ” – jest wykorzystywany do oznaczania, że poprzedzający znak jest opcjonalny, tj. może, ale nie musi wystąpić. Załóżmy np. że chcemy wyszukać wszystkie zapytania o firmę “Sennheiser”, ale wiemy, że ludzie często mylą tę nazwę. Możemy więc wypytać o “Senn?heiser”.

Zwróćcie uwagę jednak, że dalej występują pomylone nazwy (w tym jedna poprawnie napisana tylko z wielkiej litery). Doczytajcie do końca artykułu i zastanówcie się, jak można je wszystkie znaleźć jednym zapytaniem i jak zadać je, jak najkrócej. Odpowiedź podam na końcu.

Nawiasy i pionowa kreska

Połączenie tych dwóch elementów daje potężne możliwości. Możemy dzięki nim dać sobie wybór między kilkoma opcjami i dopasować wszystkie z nich. Przykładowo, chcemy znaleźć wszystkie kategorie z czerwonymi, niebieskimi i zielonymi butami w naszym sklepie.

\/kategoria\/(czerwone|zielone|niebieskie)-buty.html

Kwadratowe nawiasy i myślniki

Przechodzimy do kolejnego bardzo istotnego elementu. Kwadratowe nawiasy i myślniki dają nam morze kombinacji. Zacznijmy od nawiasów. Oznacza on “wybierz jeden z elementów w środku”. Dlatego zapytanie o strona-[123] powinno zwrócić wiele ciekawych zwróconych wartości.

W połączeniu z myślnikiem da nam jeszcze większe możliwości. Możemy np. wyszukać dowolną wersję strony produktu (zakładając, że posiadamy produkt–1, produkt–2, etc). Wtedy wystarczy, że zapytamy o produkt-[0–9].

Nie wiem, czy zwróciliście uwagę, że nie zwróci nam to produkt–10 i 23. Dlaczego? Bo szukamy tylko jednego znaku cyfry. Żeby znaleźć te z podwójnymi cyframi, można zapytać o produkt-[0–9][0-9].

Oczywiście, zamiast cyfr mogą tam być też litery [a-z], litery pisane dużymi literami [A-Z], ale też mniejszy zakres cyfr, np. [1–3].

Nawias klamrowy

Ostatnim typem, który może być dla nas przydatny, jest tzw. nawias klamrowy. Jego podstawowym przypadkiem użycia, jest powtarzanie poprzedniego elementu.

Przykładowo, wcześniej podałem wyrażenie produkt-[0–9][0-9]. Można je też zapisać, korzystając z nawiasu klamrowego. Wyglądałoby wtedy następująco: produkt-[0–9]{2}.

Już zaczyna być ciekawe – nawias klamrowy mówi nam: “poprzednia wartość ma się pojawić dwa razy”. Do tej pory mało przydatne, ale zaczyna być, gdy powtarzalnych wartości jest więcej (np. dla numeru telefonu): [0–9]{3}-[0–9]{3}-[0–9]{3}

Może być jeszcze ciekawiej, ponieważ nawias klamrowy może przyjmować dwie wartości – minimalną liczbę ile się mają powtarzać i maksymalną.

Zobacz, jak można w ten sposób znaleźć telefony komórkowe i stacjonarne. Zastanów się też, jak przydatne to będzie w przypadku kiedy chcesz znaleźć produkty, które różnią się tylko liczbami, ale nie wiesz, jakie one są – znasz tylko skalę. Wystarczy wtedy wyszukać [0–9]{1,9999}


Tyle wystarczy Ci, żeby rozpocząć pracę z wyrażeniami regularnymi. Wypróbuj kilka z nich, a z czasem zobaczysz, że Twoja analiza danych stała się dziesięciokrotnie dokładniejsza. Jeżeli pamiętasz, w środku artykułu zadałem pytanie, jak znaleźć wszystkie błędne pisownie słowa Sennheiser. Poniżej znajdziesz 2 możliwości – jeżeli znaleźliście jeszcze inne rozwiązanie, to dajcie znać.

0 koment.
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Zapisz się do newslettera

Po zapisaniu się do newslettera otrzymasz:

eBooka "Time for eCommerce" - 56 stron porad dla właścicieli sklepów internetowych (formaty ePUB/MOBI/pdf) + dodatkowe bonusy

Administratorem danych osobowych jest Czas na eCommerce. Lista mailingowa może być segmentowana. Politykę prywatności znajdziesz tutaj.

Grupy Facebookowe

eksperci e-commerceDołącz do grupy EKSPERCI E-COMMERCE

Dołącz do grupy CZAS NA E-COMMERCE | PORADY I WYMIANA KNOW HOW

 

Popularne

  • Najpopularniejsze platformy e-commerce – którą wybrać?

  • Jak dostosować sklep internetowy do RODO? (Zaktualizowany 29.07.2018)

  • Jak napisać brief sklepu internetowego? Co powinien zawierać?

  • Opakowania dla sklepu online – 10 pomysłów na paczki, których nie sposób zapomnieć

  • System PIM – co to PIM i po co mi to?

O mnie

O mnie

Kacper Gugała

eCommerce jest dla mnie fascynujący

Znajdziesz nas tu:

Facebook Twitter Google + Pinterest Linkedin RSS
  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Email
  • RSS

Czas na e-commerce jest blogiem poświęconym sprzedaży online. Daj znać czy mogę Ci jakoś doradzić. Założony: Koniec 2017


Wróć na górę